Matbloggstoppen Istället för falukorv - Hemmagjord musli

Hemmagjord musli

Mellanmål Veganskt Vegetariskt
 
Jag har tänkt göra egen musli i flera år men det har liksom aldrig blivit av. Tyckte det kändes lite pretto och "duktigt" tidigare, men nu är jag frälst. Aldrig mer köpe-musli säger jag bara. Så gott! Servera med havre-gurt så blire veganskt! Jag åt min med björnbär från frysen och skivad banan, men den är god som den är också.
 
 
Ingredienser
 
1 dl havregryn
1 dl psyllumfrön eller linfrön
1 dl pumpakärnor
1/2 dl kokos
1 dl solroskärnor
1 dl sötmandel eller andra nötter
1/2 dl russin eller andra torkade bär
 
1 dl vatten
1/2 dl olja
1/2 dl flytande honung
1 msk sirap
1 msk kardemumma
1 tsk kanel
 
 
Tillagning
 
1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Blanda ihop alla fröer, kärnor, nötter och annat i en bunke.
3. Rör ihop vatten, olja, honung, sirap, kardemumma och sirap i en skål.
4. Häll ner vätskan över muslin och rör om.
5. Bre ut muslin på ett bakplåtspapper på en plåt och ställ in i ugnen i ca 15-20 min. Se till att röra om med jämna mellanrum så att inget bränns.
6. Ta ut plåten och låt svalna.
7. Häll upp i en skål och smaka, och häll resten i en burk med lock. 
 
 
 

Kommentera inlägget här: