Matbloggstoppen Istället för falukorv - Grönmögelostpasta med valnötter

Grönmögelostpasta med valnötter

Pasta & nudlar Vegetariskt
 
När jag fyllde år hade jag ostknytkalas vilket resulterade i stora mängder ost i min kyl en lång tid (nu ljög jag, åt upp alltihop på en vecka). Ädelosten som blev över fick bland annat smaksätta min kantarellpasta. Det här kan nog var en av de bästa pastarätter jag gjort.
 
 
Ingredienser (ca 4 portioner)
 
100 g ädelost
100 g färsk bladspenat
1 dl grovhackade valnötter
300 g kantareller/champinjoner
2 små schalottenlökar 
1 vitlöksklyfta
2 dl matlagningsgrädde
Smör att steka i
Salt & peppar
4 portioner pasta (helst färsk)
 
 
Tillagning
 
Hacka lök och skär kantarellerna i mindre bitar. Stek tillsammans med spenat och pressad vitlök i smör tills dess att vätskan försvunnit. Koka upp pastavattnet med lite salt. Lägg på en klick smör och häll sedan på matlagningsgrädde. Låt puttra och smula i ädelosten. Lägg i pastan när vattnet kokar och koka enligt paketet. Servera pastan, häll över såsen och toppa med valnötter. Njut!
 
 
 
 
 
Grönmögelost, Spenat, kantareller, pasta, svamp, valnötter;

Kommentera inlägget här: