Matbloggstoppen Istället för falukorv - Sötpotatismos med mandelbiffar och syrliga grönsaker

Sötpotatismos med mandelbiffar och syrliga grönsaker

Biffar, burgare och bollar Vegetariskt
 
Eftersom jag hade picklade grönsaker över sedan jag gjorde Banh mi tänkte jag slänga ihop någon sorts husmanskosträtt (ätit väldigt mycket koriander senaste tiden). Om resultatet blev husmanskost är nog tveksamt, men kombinationen av salta mandelbiffar, syrliga, krispiga grönsaker och sötpotatismoset blev väldans gott! Jag skulle också rekommendera att göra mandelbollar istället för mandelbiffar (som på bilden), då de håller ihop bättre. OBS! de picklade grönsakerna behöver dock lite förberedelser, så börja gärna 1,5 h timme innan matdags.
 
 
Ingredienser (ca 4 portioner)
 
1 schallotenlök
150 g mandlar
0,5 dl sojamjöl
1,5 dl ströbröd
2 ekologiska ägg
1,5 dl valfri riven ost
 
1 tsk socker
1 dl ättiksprit
2 dl strösocker
2,5 dl vatten
2 morötter
1/2 gurka
1 rödlök
1 liten rättika
 
2 små sötpotatisar
1 potatis
3 msk smör
2 dl matlagningsgrädde
Salt & vitpeppar
 
 
Tillagning
 
1. Sätt en kastrull på en platta på medelvärme med vatten, socker och ättika. Rör ständigt om i kastrullen tills sockret har löst upp sig, och ställ kastrullen i kylskåpet. Skär gurka, morot, rättika och rödlök i så tunna strimlor du kan. Blanda sedan ihop allt i en burk och låt stå i 1 timme.
2. Skala och skär potatisen i små bitar. Koka tills den blir mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet vispa tillsammans med matgrädde och smör. Krydda med salt och peppar.
3. Mal mandlarna i en mixer. Finhacka löken tunt och riv osten. Blanda mandel, ströbröd, sojamjöl, lök, ost, ägg, salt och peppar. Sätt på vatten i en hyfsat stor kastrull typ 1 liter. Forma bullar av smeten och lägg dem sedan i det kokande vattnet. När bollarna flutit upp till ytan så fånga upp dem med en hålslev. Stek dem sedan i smör/olja tills de blivit gyllenbruna. 
Biffar, Mandel, Mos, picklade grönsaker, sötpotatis;

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Ronja knutsson:

skriven

Jag måste verkligen testa laga biffarna. Är det vanliga mandlar du använder eller? med / utan skal? :)

Svar: Jag använde vanliga mandlar, främst eftersom jag har studentbudget. Egentligen hade jag nog hellre valt typ valnötter eller cashew! Tror det mesta går fint så det är bara att testa sig fram. Jag har gjort dem på både solroskärnor, pumpakärnor, valnötter, mandel (med skal) och ibland en mix.
Majaeleonora