Matbloggstoppen Istället för falukorv - Sötpotatisgnocchi med pesto

Sötpotatisgnocchi med pesto

Pasta & nudlar Vegetariskt
 

 
Jag har länge velat testa att göra egen gnocchi, så häromdagen när jag hade några sötpotatisar över så blev det premiär! Det var superpilligt och tog lång tid, men det var sjuukt gott! Perfekt mat att bjuda på. Den gnocchin som blev över frös jag in (OBS! skall frysas in före stekning). Till den serverade jag hemmagjord pesto, som fick bli ett ihopsväng av det som fanns hemma. Pesto går ju att variera i all oändlighet med olika färska örter, bladspenat, rödbetor, avokado och med olika sorters nötter och ostar.
 
 
Ingredienser (ca 4-5 portioner)

6 dl vetemjöl
4 stora ugnsrostade sötpotatisar
2 eko ägg
1/2 dl riven parmesanost
Salt och peppar
 
1 kruka basilika
1 dl frysta ärtor
1 dl nötter (jag använde 0,5 dl solrosfrön och 0,5 dl mandel)
1 dl riven parmesanost (budgetalternativ är såklart en billgare sort)
2 små vitlöksklyftor
2 dl olivolja
 
 
Tillagning
 
1. Mosa potatisarna i matberedaren.
2. Blanda ner mjöl, riven ost och ägg, degen ska bli ganska torr. Salta och peppra.
3. Arbeta snabbt ihop degen och ställ in i kylen. 
4. Förbered peston genom att mixa ihop vitlök, basilika, ärtor, nötter, parmesanost och olja.
5. Ta ut degen ur kylen och rulla ut den på ett mjölat underlag. Gör långa (ca tre st) "korvar" av degen och skär sedan små bitar (som rulltårta ungefär). Låter det förvirrande kan jag tipsa om det här klippet.
6. Koka upp vatten i en kastrull.
7. Lägg ner gnocchin in det kokande vattnet. Ta upp den med en hålslev när de flyter upp till ytan. 
8. Stek gnocchin i en stekpanna med olivolja tills den fått färg.
9. Blanda ner peston tillsammans med gnocchin, servera med lite parmesanost på toppen. Njut!
 
basilika, parmesanost, pasta, pesto, sötpotatis;

Kommentera inlägget här: